Moderní umělecké směry v literatuře v 1. pol. 20. století

Teorie


1) Futurismus (futurus = budoucí)
 
  • Charakteristické je odmítání všech dosavadních kulturních a uměleckých hodnot.
  • Jeho cílem bylo ukázat moderní uspěchanou a rušnou dobu, kterou nekritizovali, ale která se jim líbila.
  • Častým námětem byla technika.
  • Futurismus byl velice nacionální, schvaloval válku, kterou považoval za jediný možný způsob, jak očistit svět od jeho nešvarů (tj. všeho starého).
  • Tento směr byl populární především v Itálii a Rusku.
  • Později obdivoval fašismus a totalitní režimy.
  • 1909Filippo Thomasso Marinetti vydal futuristický manifest.
  • V tomto manifestu shrnul program futurismu do několika základních bodů: krása neklidu, rychlosti a boje, poezie odvahy a revolty.
  • Futurismus se spojil s kubismem → kubofuturismus.
  • V Rusku – Vladimir Majakovskij – futurismus se spojil s komunismem → komfut (komunistický futurismus).
  • V současnosti se futurismus projevuje pouze ve sci-fi literatuře v tzv. cyberpunku (čipování lidí, postapokalyptický svět, IT inteligence…)

2) Kubismus (cubus = krychle)
 
  • Rozložení reality na nejmenší prvky (krychle).
  • Projevil se ve výtvarném umění (Picasso), ale v literatuře jen velmi málo.
  • Vzniklo pouze málo děl – Guillaume Apollinaire (díla: Kaligramy, Alkoholy).
  • Básně mívají i grafickou podobu, jsou psány do různých tvarů.

3) Dadaismus (dada = houpací koníček)
 
  • Vznikl po válce ve Švýcarsku, potřeba se oprostit od hrůz války.
  • Byl prostředkem jak vyjádřit zmatek a strach z války, zároveň však toto hnutí nehledalo žádná východiska (východiskem byl nesmysl), a tak dada sklouzla až k nihilismu.
  • Pro jeho díla je charakteristická úmyslná nerozumnost a odmítnutí převažujících standardů umění, propagovali totální anarchii v životě i v kultuře, absolutní svobodu tvorby a umění zbavené sociální funkce.
  • Náhodná slova, náhodné pořadí, hra se slovy, slova zbavená významu.
  • 1916 – v Curychu byl založen kabaret Voltaire, později se centrem dadaismu stala Paříž
  • Zakladatelem dadaismu je Tristan Tzara.

4) Surrealismus (nadrealismus)
 
  • Usiluje o osvobození mysli, zdůrazňuje podvědomí.
  • Snaží se o zachycení snů, představ, pocitů a myšlenek.
  • Počátky surrealismu navazovaly na dadaismus, surrealismus má širší rozsah.
  • Stejně jako Dada byl negativní odpovědí na první světovou válku, ale surrealismus měl pozitivnější názor - svět může být změněn a transformován do místa lásky, svobody, a poezie.
  • Jedná o rozumem nekontrolovatelný proud asociací - při tvorbě měl být umělec ponořen sám do sebe a bez jakékoli rozumové kontroly, či záměru zaznamenávat stavy své duše.
  • Toto své nitro a své sny zkoumali i pod vlivem drog a uměle u sebe navozovali stavy porušení psychické rovnováhy.
  • Název surrealismus byl poprvé použit v Apollinairově dramatu.
  • 1924 André Breton a Phillipe SoupaultSurrealistický manifest.
  • Časopis Surrealistická revoluce → když se surrealismus sblížil s komunismem, přejmenoval se na Surrealismus ve službách revoluce.

5) Expresionismus (exprese = výraz)
 
  • Především německý umělecký směr.
  • Odmítl umění zobrazující skutečnost.
  • Jeho hlavním cílem je vyjádřit vlastní prožitky a vlastní pocity bez ohledu na jakékoli konvence.
  • Pro zvýšení efektu prožitku často dochází k deformaci reality.

6) Autoři stojící mimo směry
 
 
Virginia Woolfová (1882 – 1941)
 
  • Rozená Stephenová. Narozena v Londýně.
  • Již v mládí měla psychické problémy kvůli incestnímu obtěžování od svého bratra Geralda, Virginia mlčela o svém traumatu a začala nenávidět svou existenci.
  • Virginia vše psala do deníků, které si vedla už od dětství.
  • V roce 1906 zemřel bratr Toby, jediný bratr, se kterým si rozuměla, Virginia se znovu psychicky zhroutila a poprvé se také pokusila o sebevraždu.
  • Odstěhovala se do Bloomsbury, psala, navazovala vztahy se ženami.
  • Vdala se, její manžel ji miloval, byl trpělivý, podporoval ji v psaní.
  • Přesto byla stále častěji hospitalizována v psychiatrických léčebnách. 
  • Za 2. světové války byli s manželem v nacistickém odboji (manžel byl Žid), bála se, co s nimi bude po válce, až Hitler vyhraje → Spáchala sebevraždu utopením v řece poblíž svého domu.
  • Obdivovala ženskou literaturu – Emily Brontëovou a Jane Austenovou.
 
  • Paní Dallowayová – jeden den v životě jedné ženy
  • Jákobův pokoj – inspirováno životem bratra Tobyho
  • K majáku
  • Vlny

Anna Andrejevna Achmatovová (1889 – 1966)
 
  • Rozená Gorenková.
  • Narodila se do dobře situované rodiny.
  • Studovala v ruském Petrohradě.
  • Byla členkou básnické skupiny Cech básníků.
  • Byla manželkou Nikolaje Stěpanoviče Gumiljova, v roce 1912 se jim narodil syn Lev Nikolajevič Gumiljov, pozdější ruský vědec – historik a etnolog.
  • Po Říjnové revoluci začala být pronásledována a cenzura zakazovala vydávat její díla.
  • Stalinský režim odsoudil jejího manžela k smrti za velezradu a jejího syna k těžkému žaláři.
  • Následoval úplný zákaz psaní.
 
  • Bílé hejno
  • Rekviem

Marcel Proust (1871 – 1922)
 
  • Francouzský spisovatel.
  • Narozen do bohaté rodiny, trpěl astmatem.
 
  • Hledání ztraceného času  
  • 7 dílů, dokončil 4 díly, 3 díly vyšly po jeho smrti.
  • Toto dílo psal mnoho let, neustále do něj zasahoval.
  • Nikdo mu ho nechtěl vydat, tak 1. díl vydal vlastním nákladem.
  • Jedno z nejsložitějších děl v dějinách.
  • Obtížný jazyk, rozsáhlé popisy, neuspořádaný děj.

James Joyce (1882 – 1941)
 
  • Irský spisovatel.
  • Narozen v Dublinu.
  • Většinu života prožil mimo Irsko, hodně cestoval a žil různě po Evropě.
 
  • Odysseus
  • Inspirace Homérem, 3 části, nesmírně bohatý jazyk.
  • Děj se odehrává během 1 dne.
  • Složité, těžce čitelné dílo.